marți, 8 aprilie 2008

Internetul in viata elevilor

Internetul este un depozit imens de informatie, cei care navigheaza in Internet au acces necenzurat la aceasta informatie. Este un fapt pozitiv sau nu? Circula numeroase povesti "de groaza" referitoare la ceea ce se gaseste in Internet (sit-uri porno, sataniste, grupuri de discutii pe teme "nepotrivite", etc.), la infractiunile care se pot realiza prin Internet (utilizarea de card-uri furate, spargerea de servere protejate, etc.), la posibilitatea de aparitie a unor manifestari ale unor boli de tip psihiatric cu manifestari legate de utilizarea calculatorului sau a navigarii pe Web.
Nu este mai simplu sa evitam astfel de probleme ne permitand accesul tinerilor la Internet? La scara istoriei la inceput informatia s-a transmis din om in om. Evident nivelul de raspandire era limitat la nivel familial, maxim tribal. Fiecare noua tehnologie de comunicatie a largit aria de acces a informatiei. Deocamdata Internetul reprezinta nivelul maxim la care s-a ajuns, un mijloc prin care accesul la informatie transcede granitele de toate tipurile. Eliminand Internetul ramane nivelul anterior (in fond si televiziunea bate destul de departe, discutiile referitoare la ceea ce este acceptabil sau nu pentru a fi difuzat sunt inca deschise), eliminand si nivelul anterior ne putem propune sa ne intoarcem la o stare in timp. Unde este nivelul acceptabil?

In cazul in care vom exemplifica utilitatea internetului,putem vorbi despre utilizarea sa de catre elevi. Pentru a face un referat, un elev trebuia sa studieze intens, sa mearga la biblioteca, sa inteleaga bine tema si abia dupa aceea sa conceapa acel material. O munca ce isi avea rostul ei, cunostintele generale devenind astfel mai bogate si mai bine fixate. Acum lucrurile s-au cam schimbat. Daca are un calculator la indemina si cunostinte minime de cautare pe Internet, orice elev isi rezolva temele fara prea multa bataie de cap. Daca elevii studiau in antichitate dupa papirus sau dupa tablitele de lut, in vremurile noastre lectiile se predau dupa manuale. Acum, cand tehnologia a evoluat, un rol din ce in ce mai important in instruirea scolara il ocupa Internetul.
De cealalta parte, suntem foarte incintati de existenta acestei "surse de inspiratie". Timpul liber este mai important decit un studiu aprofundat al unei materii, iar Internetul ne ofera tot ceea ce avem nevoie. In plus, consideram ca, in acest mod, intelegem la fel de bine ceea ce scriu si in mai putin timp. "Nu am chef niciodata sa ma apuc sa caut prin biblioteci zeci de carti ca sa fac un referat. Daca este la indemina si trebuie sa butonez doar 10 minute ca sa-l iau gata facut, de ce nu as face-o? Il citesc cu atentie, inteleg si cred ca rezultatul este acelasi, stiu despre ce este vorba, ma prezint bine in fata profesorului si ramin si cu ceva in cap", ne-a spus Andrei Gusa, elev in clasa a XI-a.
In alta ordine de iei insa,o cauza pentru care noi apelam la internet este si faptul ca din ce in ce mai des ne simtim bombardati cu teme cat mai numerose ,care cer o complexitate debordanta si pe care,in cazul in care le-am rezolva comform cerintelor profesorilor,ar fi afectat nu numai timpul liber de care avem nevoie zilnic,dar si timpul care prin natura sa ar trebui alocat somnului sau meselor principale,fara sa punem la socoteala alte nevoi.
Dilema ramine. Este bun Internetul pentru noi?

0 comentarii: