marți, 8 aprilie 2008

Copilul si "temele pentru acasa"

Odata scolar, copilul incepe sa aiba propriile responsabilitati, mult mai multe decat atunci cand se ducea la gradinita. In primul rand, incepe sa aiba responsabilitati in ceea ce priveste viitorul sau, in devenirea sa ca adult. Printre acestea se afla si "temele pentru acasa".
In principiu, ele reprezinta o exersare a noutatilor pe care copilul-elev le invata in timpul orelor de curs, de data aceasta, activitatea fiind o activitate independenta. In acest fel, se doreste ca rezultat final consolidarea informatiilor achizitionate la cursuri, dar si dobandirea abilitatilor necesare pentru satisfacerea unor sarcini, care presupun reguli, utilizarea cunostiintelor si a altor instrumente ce vin sa il sustina in satifacearea sarcinii (cautarea unor cuvinte in dictionare, utilizarea calculatorului, inscrierea la biblioteca...). Din pacate, temele au devenit un instrument de notare a competentelor copilului /elev. Practic, aceste exercitii conditioneaza acordarea unui calificativ, iar calificativul devine un scop in sine, uitandu-se scopul real al "temelor pentru acasa". Si pentru ca elevul sa obtina "foarte bine", parintele contribuie la pervertirea scopului temelor. De multe ori, parintii indeplinesc sarcinile copiilor, in locul acestora. Sa nu uitam ca acestea sunt sarcinile lor. Si responsabilitatile lor. Daca ni se pare ca numarul sau cantitatea sarcinilor pe care trebuie sa si le asume un copil-elev, este prea mare, parintele poate discuta cu invatatorul/profesorul si sa isi exprime opinia sa. Dar totusi cum facem sa il ajutam pe copil sa isi faca singur temele?Il putem indruma. Multi copii au nevoie de ajutor atunci cand isi fac temele, dar este important sa le faca in mod cat mai independent. Inainte de a se apuca de teme, chiar inainte de a se concentra putin asupra acestora, copilul aduce un argument:"dar nu stiu sa fac aceast exercitiu!". Uneori este posibil chiar sa nu stie sa il rezolve, insa este foarte important sa discutam cu el despre acel exercitiu: ce anume il pune in dificultate, i se pare ca seamana cu un alt exercitiu pe care l-au rezolvat in clasa, cum crede el ca s-ar rezolva.? Intrebarile ajutatoare il vor sustine pe copil sa isi dezvolte gandirea logica si sa isi gaseasca repere pentru rezolvarea exercitiului. Este important pentru el sa constate la final ca a reusit sa isi faca temele singur.Puneti-i la indemana mijloace de informare: dictionare, albume, acces la internet. Dar este important sa invete sa le utilizeze. De aceea, atunci cand stati langa el pentru a-l sustine la efectuarea temelor, utilizati voi insiva aceste instrumente, chiar daca nu aveti nevoie de ele. "Trebuie sa faci o compunere despre scanciob. Hai sa vedem ce inseamna cuvantul" si va orientati spre dictionar, in mod fizic. "Cu ce litera incepe? Sa cautam cuvantul la S". In felul acesta, insotind cuvintele de actiuni, instrumentalizati demersul in care trebuie sa intre copilul si il ajutati foarte mult. Incet-incet, va prinde incredere in ceea ce stie si in ceea ce poate face si va va solicita atunci cand are nevoie reala de dumneavoastra. Insa nu este bine sa neglijati nici una dintre solicitarile copilului. Poate nu are nevoie de ajutor la efectuarea temelor, insa considera ca are nevoie de dumneavostra doar pentru...a petrece mai mult timp impreuna sau pentru a va demonstra cat este de intelligent si descurcaret. Si nu uitati: temele sunt pentru el!Sunt sarcinile lui! Pentru dezvoltarea lui! Si nu pentru umplerea carnetului cu "foarte bine"!

0 comentarii: